Monday, December 9, 2013

Vitamin Perokok




Tahukah anda?

Menurut 1 kajian yang di lakukan oleh Master-University Of Queensland Study Of Pregnancy mendapati.. 
    Nikotin dalam asap rokok dapat menurunkan berat otak bayi dan mengakibatkan penurunan kadar kecerdasan otak bayi untuk mempelajari tentang sesuatu perkara baru dalam hidupnya.

Semua orang tahu bahayanya merokok kepada kesihatan perokok dan orang di sekeliling. Tetapi tiada siapa yang dapat menafikan usaha untuk berhenti merokok bagi perokok tegar bukanlah perkara yang mudah. Tidak semudah kita bercakap dan menasihati.

Jika perokok mengambil keputusan untuk berhenti merokok, ia merupakan satu proses pemulihan yang panjang, sukar dan menguji kesabaran perokok tersebut. Justeru, niat suci mereka ini memerlukan perhatian, sokongan dan dorongan dari insan-insan di sekelilingnya. Pokok pangkalnya, perokok tersebut perlu mempunyai tekad yang bersungguh-sungguh untuk berhenti merokok demi kesihatan diri sendiri dan orang-orang yang disayangi.  



Apakah vitamin yang terbaik untuk kesihatan perokok?

Basically, perokok perlu melakukan nyahtoksin/detox dulu dengan DTX Complex kerana jika di'scan', hati perokok tegar ini berwarna lebih gelap berbanding dengan hati individu yang tidak merokok. DTX Complex berfungsi untuk detoksifikasi yang melindungi hati, peparu, otak dan tisu.

Dalam masa yang sama ambil Sustained Released Vita-C kerana perokok akan banyak kehilangan vitamin C dalam tubuh sepanjang aktiviti merokok. Nikotin mempengaruhi metabolisme tubuh yang menyebabkan tubuh kita tidak mampu menyimpan vitamin C dengan baik. Jadi perokok perlu mengambil vitamin C dengan kadar yang banyak untuk membersihkan nikotin dalam darah. Seeloknya hancurkan dalam air & minum setiap kali selepas merokok. Bila nikotin dalam darah sudah disingkirkan sedikit demi sedikit maka akan kurang la kebergantungan badan si perokok terhadap nikotin itu. Insya Allah, keinginan terhadap nikotin akan berkurangan.



Artikel kajian perokok di US ada menyatakan :
Spray vitamin C into the back of the mouth and throat 
 
each time you want a cigarette. (Drug and Alcohol 
 
Dependence, 1993:337, p 211-213.)

 
Antara supplemen lain yang dicadangkan :
  •  Vita Lea  - Multivitamin yang membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah
  •  B-Complex - Perlu dalam sistem selular enzim perokok yang rosak
  •  Vita-E Complex -Antioksidan yang mampu mengurangkan risiko sakit jantung


Berhentilah MEROKOK demi 
nyawa anda dan insan-insan yang anda sayangi! 


0 comments: