Saturday, August 17, 2013

Kenapa Badan Kita Perlukan Vitamin?


Bismillah.. 

Sebagai entri pertama, saya mulakan dulu dengan topik 'Kenapa Badan Kita Perlukan Vitamin Tambahan?' Jom kita baca apa sebabnya..


Antara sebab kenapa badan kita perlukan vitamin tambahan:


1. Badan kita perlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang boleh diperolehi daripada makanan. Contohnya vitamin C dan E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.


2. Buah-buahan dan sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayuran dari tanah yang subur. Racun perosak, racun serangga dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.


3. Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. Vitamin C contohnya mudah dimusnahkan oleh haba tinggi semasa dimasak.


4. Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol, minuman keras dan antibiotik boleh mengganggu penyerapan zat makanan. Amalan diet yang tinggi, kafein, lemak, kolesterol, gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan dalam tubuh.


5. Pengambilan makanan seharian yang tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang sepatutnya.




6. Gaya hidup masa kini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG.


7. Bagi yang bekerja, makan tengahari selalunya di luar dan malam memasak seringkas mungkin, maka pengambilan makanan seimbang tidak dititikberatkan.





Disebabkan oleh 7 sebab di atas, kita sangat memerlukan vitamin tambahan yang tidak dapat dibekalkan oleh makanan seharian kita yang tidak seimbang. 


Apa beza antara vitamin dan ubat? 
Vitamin merupakan KEPERLUAN BADAN kita. Sel kita perlukan protein, vitamin dan mineral untuk membesar dan berfungsi dengan baik. Sel kita tak perlukan ubat (drug) sebaliknya ia digunakan untuk mengubati simptom, men-diagnos dan mengubati penyakit. Dengan kata lain, kita tidak akan makan ubat jika kita tidak sakit, kan?
Berbeza dengan vitamin kerana kita sentiasa perlukannya, terutama vitamin larut air yang sentiasa keluar dari tubuh kita. Kita boleh sakit kalau kekurangan vitamin. Paling takpun akan jadi kurang sihat dari segi fizikal dan emosi.



Memang diakui kos pembelian vitamin adalah mahal, terutama vitamin semulajadi berbanding vitamin sintetik. Al-maklumlah, proses untuk menghasilkan vitamin dari sumber makanan ke bentuk pil/kapsul melalui proses semulajadi yang cuba mengekalkan kualiti makanan tersebut, dengan suhu yang sesuai, sumber yang asli dan sebagainya tentu lebih mahal berbanding vitamin sintetik yang boleh dicipta di makmal sahaja. Kalau nak yang murah, ada berlambak dijual di kedai. Tapi, anda perlu berhati-hati kerana vitamin sintetik akan memberi kesan sampingan terhadap tubuh dalam jangka masa panjang.



Jadi, pilihan yang kita ada; vitamin semulajadi yang bagus tetapi mahal atau vitamin sintetik yang murah tapi memudaratkan?


Pilihan vitamin semulajadi yang tepat adalah SHAKLEE! Tapi, kenapa perlu memilih produk SHAKLEE

Kerana SHAKLEE adalah produk yang berasaskan sumber semulajadi tanpa kesan sampingan dengan harga yang berpatutan!  [Selanjutnya..]



So, sebarang pertanyaan atau pesanan.. sila hubungi saya!

SMS/WhatsApp: 019-216 5059
Email : nira5850@yahoo.com



0 comments: